Studio s klíčovacím pozadím
Natočení videoklipu
Vilém Čok videoklip
1 September 2017
0 Comments

Příprava kapely na natáčení videoklipu

7 TIPŮ PRO KAPELU PRO NATOČENÍ LEPŠÍHO VIDEOKLIPU

Kapel stále přibývá a videoklipů jsou na netu obrovská kvanta. Čím dál tím více se usiluje o lepší kvalitu, originální nápad, pohoršující materiál nebo něco tak kontroverzního, aby měli lidé tendenci to nasdílet svým přátelům. Na absolutní základy se ale často zapomíná. Přitom jsou ztěžejní pro to, aby videoklip působil na diváka atraktivnější formou a dá se na to i skvěle připravit. Další výhodou je pak ušetření práce střihači, protože nebude potřeba tolik materiálu a všechno bude lépe odsýpat a s lepšími výsledky. Chyby ve videoklipu se sice neberou uplně jako chyby ve filmu, ovšem nějakých základních mantinelů bychom se vždycky měli držet, pokud chce kapela ve videoklipu sama vystupovat. Animovaných a čistě dějových videoklipů se to netýká.

Zde máte několik rad, kterými by jste se měli řídit před a na samotném natáčení:

X-Core

#1 - DÉLKA SONGU

Pokud se rozhodneme udělat videoklip na písničku delší než 4 minuty  (kde se opakuji stejné elementy jako refrén nebo sloka více než jednou) je dobré popřemýšlet o zkrácení, protože v každém případě to pak celkovému zážitku diváka prospěje. Pokud se jedná o umělecký záměr a píseň má jasně danou gradaci a příběh, je to něco jiného. Každopádně doba stále zrychluje a kratší, údernější a poutavější videa budou stále populárnější.

#2 - SYNCHRON

Zdá se to jako samozřejmost, ovšem opak je pravdou. Kdo je v této problematice ztěžejním jsou zpěvák a bubeník. Kapela hned co song dokončí nakráčí na plac a pak se omlouvá, že ten text ještě tak docela neumí. Jediné co tím ovšem bude trpět je videoklip a kapela. Nikdo jiný. Věnujte tomu čas, a naučte se text i nástrojové linky pořádně, aby se pak ve střižně nemuseli dělat zbytečné kompromisy a dala se každá část natočeného materiálu použít.

Stejně rušivé jsou pak bubeníkovi údery do činelů, které v nahrávce chybí a naopak. Nejčastěji se to stává proto, že si bubeník písničku ještě po nahrávání upraví a něco doladí, případně se rozvášní natolik že tam pocitově něco přidá. Tak jako tak je ale lepší si to nechat na koncert a střihnout song přesně podle skladby. V ten moment se pohyb ladně sladí se zvukem a hned je výsledek živější a uvěřitelnější.

Znalost textu a hudby ušetří na place hodiny a hodiny času

#3 - DĚJOVÁ LINKA

Pokud není videoklip pouze pocitový, založený na emotivních záběrech, případně vizuálním výkonu kapely, je dějová linka krásným podtržením významu textu a nutností k udržení posluchačovi pozornosti, zejména při delších stopážích. Zároveň může kapela vymyslet jakoukoliv vlastní stylizaci - čím originálnější, tím větší je šance na její zapamatovatelnost u diváků. Bude videoklip z části animovaný? Bude se celý odehrávat v jedné prázdné místnosti? Bude se odehrávat v podpaží mezi chlupy postarší paní na čajovém dýchánku? Je potřeba přestat přemýšlet uniformně a stále opakovat stejnou šablonu, která se tvoří už léta. Vymyslet prvek nebo element, který bude originální a vždy bude lépe šířit a propagovat hudbu kapely. Netrvejte proto vždycky pouze na svém vlastním názoru, ale dejte videotvůrcům prostor vložit do klipu i svou ideu a své nápady. Pouze tak totiž začnete čerpat ze vzájemné symbiózy a vznikne originální koncept, do kterého se vyplatí investice času oběma stranám a je skvělou vizitkou pro kapelu i tvůrce.

Arciskačány

#4 - CHOREO

Pohyb tvoří emoce, přenáší energii a zesiluje zážitek z hudby. Není ztěžejní si připravit spartakiádní vystoupení o dvaceti sestavách, ale nějaká základní řeč těla dělá čáru mezi "tohle si užívám" a "já tu sem omylem." Toto je věc co se týká zejména kytaristů, baskytaristů a dalších členů kapely co u hraní stojí. Většina se přiliš soustředí na to, aby na hmatníku neudělala přehmat. Neuvědomuje si, že něčeho takového si v záběru na celou postavu všimne jeden hudebník z tisíce diváků. I tak je mu to uplně jedno. I obyčejné pohupování hlavou nebo podupávání nohou propoji pocitově obraz s hudbou.

Užijte si vystoupení a nesoustřeďte se tolik na to, jestli náhodou nesáhnete dvakrát vedle.

#5 - OBLEČENÍ

Není nutný předepsaný dresscode, ale aspoň nějaké základní slazení stylu. Je to ta samá věc, jako se oblékat na promo focení. Není potřeba být nějak speciálně slazeni, ale není dobré působit jako skupina náhodných kolemjdoucích, posbíraná po cestě do studia. V hledáčku kamery je kapela zobrazena jako jeden celek, záběry na jednotlivé členy se pak dynamicky střídají do rytmu písně a není nic hezčího, než když vytvoříme dojem fungujícího kolosu.

#6 - NÁSTROJE

Většina natáčení se neobejde bez světel. Když pak napálíte několik kilowattů přímo proti Vám, všechny otisky prstů (pokud je to pravej rock n' roll tak nejenom prstů...) vylezou na světlo světa a ve výsledku nedělají žádnou dobrotu. A v tomto případě téměř nikdy nefunguje výmluva typu "to byl ale záměr"... Pokud to má být skutečně záměr, je vždy potřeba to hodně přehnat, protože jinak to vždy působí jako rušivý element. Nejde o to mít nástroje jako sklo, ale i 10 minut s hadrem dokáže udělat pro výsledek velký kus práce. Stojí to za tu chvilku.

#7 - VÝDRŽ

Po natáčení budete ten song nenávidět. Budete ho proklínat a nějakej čas o něm nebudete chtít ani slyšet. Může Vás utěšit snad jen to, že střihač si ho užije ještě 10x víc. Na náběr kvalitního videomateriálu je potřeba se do toho na place obout. Myslete na to, že tento den se všechno pojede 10x dokola aby se stočilo dostatek celků, detailů, přejezdů, průletů, zpomalovaček, ale čím lepší materiál se na place nasbírá, tím více možnosti pak v postprodukci střihač dostane a není to pouze o mazání záběrů, ale větším prostoru ke kombinování a vytváření dalšíh střihových nápadů.

Záběry na kapelu se nasbírají za jeden den, videoklip pak na netu zůstane navždy.

Tvorba  skvělého videoklipu je vždy alchymie a sázka na několik desítek ovlivňujích faktorů. Není potřeba utratit co nejvíce peněz, které lze vždy nahradit originálním zpracováním nebo dobrým nápadem. Pokud se pro natáčení videoklipu rozhodnete, berte to svědomitě, ať ta investice času, úsilí a potu stojí za to.

Pokud Vás cokoliv o natáčení videoklipu zajímá, neváhejte se zeptat v komentáři :)

  • Jaroslav "Šety" Šetek

    Vystudoval produkci a režii ve Zlíne, a od chvíle kdy skončil začal podnikat v oblasti online marketingu se specializací na video a jeho postprodukci. Svoji práci miluje a svému rozvoji věnuje téměř veškerý volný čas.

0 Comments

PŘIDEJTE KOMENTÁŘ